Pedagoško društvo Srbije uz podršku Ministarstva prosvete i sporta Republike Srbije krajem prošle nedelje održalo je osnivačke skupštine i time formiralo svoje podružnice u sva 3 regiona Kosova.
U pripremi za konstituisanje podružnice, čuli su se različiti saveti, od toga da nije potrebno ići na Kosovo u ovakvim kolnostima, da nije bezbedno, da ne treba nikom pribavljati političke poene i da je "našim kolegama na Kosovu dosta svega".
Međutim, smatrale smo da programi koje Društvo realizuje, stručne knjige i časopis koje izdajemo, iskustva i znanja koje posedujemo radeći kao pedagozi u osnovnoj i srednjoj školi mogu pomoći našim kolegama. Mislile smo da je krajnje vreme da se prekine diskriminacija naših kolega u odnosu na ostale članove Društva i da u čekanju boljih vremena prolaze godine, nastavni dani, radne subote i testiranje učenika za prvi razred, i više od 15 godina, stručnog neorganizovanja.
Svih ovih godina stručno pedagoška služba Kosova deli sudbinu svojih kolega, učenika i njihovih porodica. Podrška koja stiže iz Beograda, po rečima svih, nije dovoljna.
Koji su najveći problemi i teškoće sa kojima se pedagozi na Kosovu sreću? SWOT analizom dobili smo sledeće rezultate:
. nedostatak testova za testiranje prvaka,
. neobučenost pedagoga za primenu testova TIP1,
. nedostatak testova i literature za pružanje pomoći učenicima u oblasti profesionalne orijentacije,
. neinformisanost i neobučenost za izradu školskog razvojnog plana,100% prisutnih u sva 3 regiona,
. nedostatak adekvatnih informacija oko izrade ŠRP,
. nepoznavanje zakona, izmena i dopuna,
. nedostatak elementarnih istrumenata za pedagoška istraživanja,
. neadekvatne ili nikave informacije u vezi sa vrednovanjem i samovrednovanjem rada škole,
. izostavljenost iz nacionalnog testiranja za 4. i 8. razred,
. nedostatak pedagoške literature,
. loša komunikacija sa centralnom Srbijom,
. škole nemaju internet,
. loša komunikacija sa direktorima,
. nametanje rešenja problema,
. loša komunikacija i saradnja sa drugim školama i pedagozima,
. nedostatak prostora za individualni rad pedagoga sa učenicima, roditeljima i nastavnicima,
. nema stručnog usavršavanja,
. nema informacija o nultnom razredu,
. nedovoljna posećenost nadzornika,
. nedostatak planova i programa u nepodeljenim školama i kombinovanim odeljenjima,
. ne postoji program za rad sa talentvanim učenicima,
. neobučenost za rad sa decom koja zaostaju u razvoju,
. neinformisanost o problematici vršnjačkog nasilništva, zlostavljanju, narkomaniji,
. nedostatak psihologa (na severu Kosova postoje 2 psihologa, u centralnom 1 i u Kosovskom Pomoravlju 1 psiholog). Svi psiholozi prisustvovali su osnivanju podružnica.
Neko bi se zapitao gde žive ovi ljudi kad nemaju Službene glasnike, Prosvetni pregled, kako formiraju odeljenja učenika prvog razreda u osnovnim školama, ako su im "zabranili" da testiraju učenike, jer nisu prošli obuku i nemaju zakonom propisan Test Tip1, već improvizuju i sami prave "nešto nalik tome"?
Za one koji se pitaju, sledi priča sa Kosova.
Kako stižete od Beograda do Raniluga i Gračanice?
Beogradskom "Lastom", ako imate sreću da vas vozi Slavko i njegov kolega, za samo 7 sati vožnje stižete od Beograda do Raniluga. Dvadeset minuta nakon Bujanovca pokazaćete svoju ličnu kartu samo dva puta (našima i njihovima!?). Nakon 15 minuta silazite ispred "Stare pariske ruže" gde vas čekaju srdačni domaćini koji svih ovih godina brinu o ljudima iz MPSRS-e kao i predavačima na ovdašnjim fakultetima i njihovim školama. "Pariska ruža" je kafana (za neobaveštene), i centar razmene informacija u mestu, kulturnih, obrazovnih, poslovnih, trgovinskih, dobrih i loših...
U 7 ujutru kafu će vam skuvati docimeri na spratu, doktori književnosti koji predaju na odeljenju isturenog Univerziteta iz K. Mitrovice koji je formiran u Ranilugu. A uz kafu, najbolje vam je da probate malo stare prepečenice, po želji, iz manastira Gračanica ili Prohor Pčinjski i da se veoma duboko pomolite Bogu, jer vas samo on čuva kad krenete putem Ranilug- Gračanica u autu sa registracijom GL (Gnjilane). Proći ćete kroz 20-ak čisto albanskih sela i jedno multnietničko, na koje svi gledaju kao na "fenomen".
U Gračanici srećemo grupu pedagoga i direktora škole, Gligorija Stojanovića, kome se ovom prilikom zahvaljujemo na toploj dobrodošlici. Sve vreme prisustvovao je sastanku i podržavao pedagoge iz svog okruga, sa kojima je otvoreno tražio podršku i pomoć u cilju poboljšanja kvaliteta rada zaposlenih.
I pored nabrojanih problema i teškoća pedagoga u procesu "normalizacije" nastave, a koje smo prikazali zbirno za sva 3 regiona, isti su u centralnom Kosovu zaista nedopustivi.
Ali, život na ovom području pobeđuje. Svedoci smo divnog rituala krštenja u manastiru Gračanica. Dece, bogu hvala, još ima... Vojnik KFORA čuva stražu ispred manastira i krišom se smeši ponosnim roditeljima.
Odlazimo iz Gračanice noseći probleme naših kolega i poveću knedlu u grlu...
U Ranilugu zatičemo sliku koju ćete veoma retko videti u Srbiji: neradni je dan, a na školskom igralištu je oko 200 učenika i veoma mladih ljudi; devojčice igraju odbojku, dok dečaci ozbiljno organizuju turnir u fudbalu. I svi su iznenađeni našim dolaskom i svi se pozdravljaju sa nama sasvim spontano, uz dosta humora. Smejemo se i mi, jer pred ovakvim prizorom srce vam mora zatreperiti. Srdačno nas dočekuje načelnik školske uprave za južno Kosovo, g.Tomić. Zahvaljujemo se g.Tomiću i g. Sarafinoviću na besprekornoj organizaciji.
Razgovaramo sa pedagozima iz Kosovske Kamenice, Velikog Ropotova, Raniluga, Šilova, Parteća, Gornjeg Kusca, Pasjana, Koretišta... Svi su tu. I svi problemi su isti i jednako veliki.
Osnivanju podružnice na severu Kosova, u K. Mitrovici, prisustvuju svi pedagozi osnovnih i srednjih škola iz Leposavića, Leška, Zvečana, Mitrovice, Vučitrna, Sočanice, Graca, Banjske, Prilu`ža, Zupča, Zubin Potoka... Odziv je stoprocentan. Pedagozi na severu jednako su otvoreni da iskažu svoje probleme, ali primećujemo da neizostavno traže, sada i odmah, pomoć za realizaciju konkretnih problema.

Na jednodnevnom seminaru pružile smo sve informacija kojima smo raspolagale i podelile dosra literature.
U izveštaju o radu Pedagoškog društva Srbije piše da su ponovo počela okupljanja pedagoga u Novom Pazaru, Nišu, Somboru, Vranju, Subotici, sasvim sigurno i u još u nekim gradovima. U realizaciji programa "Osnaživanje mladih i transformacija konflikata", koji realizujemo uz podršku GTZ, nemačke vladine organizacije, uključili smo pedagoge, njihove učenike i profesore iz Požarevca, Subotice, Novog Sada i Beograda, Šapca, Kragujevca, Leskovca, Vlasotinca, Zubinog Potoka, Inđije, Sombora. Ovim možemo biti zadovoljni. Ostvarujemo svoj cilj, decentralizaciju rada Društva.
Poslovna politika rada Društva usmerena je ka menjanju obrazovnog ambijenta u kome rade naši pedagozi, kako bi zajedno sa drugim interesnim grupama kreirali kvalitetno obrazovanje za sve. Reforma je stalan proces menjanja i usavršavanja. Za to je potreban razvoj kompetencija i informisanosti, stalna razmena među kolegama, kako u Nišu, tako i u Beogradu, Ranilugu i Leposaviću.
Zbog toga smo odlučile da naše kolege iz sva tri regiona pozovemo u Beograd, na stručni skup. Cilj nam je da im pružimo što više informacija o novinama koje su prisutne u obrazovnoj politici u poslednjih nekoliko godina i meseci, da im pomognemo i svi zajedno učimo kako se kreira ŠRP ( školski razvojni program) u sredini koja je nestabilna, puna prepreka i rizika, za škole koje rade u posebnim uslovima.
U isto vreme, 13 i 14. maja, naši pedagozi sa svojim kolegama neumorno rade na stručnom usavršavanju svojih kolega.
Na Brezovici, u mestu Štrpce, na Kosovu, u OŠ "Staja Marković", pedagog Nataša Stojanović, član Nacionalnog prosvetnog saveta i naša koleginica, psiholog Sarita Bradaš, drže supervizijski seminar "Aktivno učenje". Istovremeno, u mestu pored Bora, rađa se "Nova škola kroz višefrontalnu nastavu", Petra Savića. Sa profesorima, učiteljima i pedagogom radi Drinka Savić Guteša i kolega Ivan Fink.
Želimo da zajedno započnemo kreiranje vizije rada škola iz Ugljara, Lipljana, Sušice, Lapljeg sela, Gračanice, Preoca... kako bismo saznali šta je neophodno podržati, promeniti, dograditi. To zaslužuju i dete čijem smo krštenju u manastiru Gračanica prisustvovale i sva deca na školskom igralištu u Ranilugu. Ne smemo čekati političke epiloge. Treba da pomognemo da dobiju najbolje od nas, škole i života.
Pedagozi
Sonja Žarković i
Suzana Živković
Predhodni sastanak sa pedagozima sa Kosova - april 2006.
|